Greece,  Italy,  Peloponnesos,  Toscany

Back on the Road… Ehrm, I mean Boat!

Nadat Cyrille en Tijn vertrokken waren uit Italië, waren wij van plan om naar Griekenland te reizen. Griekenland was het enige land waar nauwelijks coronabesmettingen waren en in Italië verslechterde de situatie snel. Daarbij had Lucia Leonidio heel erg hoog op haar lijstje staan van klimplekken die ze graag wilde bezoeken deze trip. Hoewel de Balkan route dus afgeschreven was, leek Griekenland als eindbestemming gewoon toch nog mogelijk! We wilde daarom snel vertrekken, alleen we moesten eerst nog even wachten op de klimschoenen van Lucia die verzoold werden in de lokale klimwinkel. Één dag na het vertrek van Cyrille en Tijn waren ze klaar. We vertrokken diezelfde avond nog richting het zuiden. Ons plan was om vanaf Ancona (ongeveer halverwege de laars) naar Patras (ter hoogte van midden Griekenland) te varen. We hadden onze tickets geboekt voor de Ferry op de dag van vertrek en hadden drie dagen om in Ancona te komen.

Verzoolde Swama schoentjes. Prima werk!

We konden dus lekker de tijd nemen voor 650 km die ons te wachten stond. Onderweg hebben we een nachtje in de buurt van Pisa geslapen en we zijn een dagje gestopt in San Gimignano, een middeleeuws dorpje in Toscane waar ik ook al eens met mijn ouders geweest ben. Daarna reden we verder naar een plek in de buurt van de veerboot en hebben daar overnacht.

In de verte het dorpje San Gimignano, omgeven door het prachtige Toscaanse landschap.

Slenteren door het centrum van San Gimignano, Toscane.

In de middag konden we al opstappen dus we hoefden gelukkig niet zo lang te wachten. De boottocht zou ruim 24 uur duren. Vanwege corona was het niet toegestaan om in je camper voertuig te overnachten en werden er cabines aangeboden zonder dat je daar extra voor hoefde te betalen. Hier maakten we graag gebruik van, een lekkere warme douche konden we namelijk wel gebruiken!

De veerboot in de haven van Ancona, Italië.

Toen de boot wilde vertrekken kwamen we op het dek twee Duitsers tegen die we ook al op de kade hadden ontmoet, Richard & Vanessa. We raakte verder aan de praat en spraken af om die avond wat te gaan drinken. Op de boot leek corona niet echt te bestaan, reizigers en personeel liepen rond zonder mondkapje en de barretjes op het schip zaten vol. Wij hebben er zelf daarom ook maar een klein feestje van gemaakt! Richard en Vanessa vertelde dat ze een olijvenboomgaard hebben in Gythio en ze nodigde ons uit om te komen helpen met de oogst en we spraken af om in ieder geval een keer langs te komen.

De haven van Igoumenitsa, een tussenstop aan de Griekse kust, vóór we bij onze eindbestemming Patras aankwamen.

De volgende dag kwam de boot aan in Patras, Griekenland. Vanaf daar was het nog een uur of 5 rijden naar Leonidio. We besloten om door het binnenland te rijden en op de helft van de rit te overnachten. ’s Morgens werden we verrast door een aantal Grieken die langs kwamen wandelen en ons nét geplukte walnoten aanboden. We voelde ons gelijk welkom! De Grieken leken wel het tegenovergestelde van sommige Italianen. Waar we in Italië soms raar aangekeken of weggestuurd werden, werden we in Griekenland verwelkomd door de locals.

First impressions of Greece: Prachtig landschap, heerlijk klimaat en ontzettend vriendelijke locals. Wij zijn mega enthousiast om hier te zijn!

We vervolgden onze reis richting Leonidio waar we in de Panjika bar verwelkomd werden door Pano en Guido! Vrienden uit Nederland die toevallig op dat moment ook in Leonidio waren. Hoe leuk?!!

A tall Dutchie who likes to travel and take on big adventurous projects, like converting a van and travelling Europe for a year and a half. My newest project is becoming a programmer.